10 februari, 2010

Vilket land ockuperar vi? (fortsättning)

Vems är landet?

* Det gemensamma i alla dess olika former. Tidigare fanns det en allmänning dit alla hade tillträde.

* Individens självständighet. Vi människor lever i en gemenskap, men samtidigt är det grundläggande att jag som individ ska känna att jag har makt över mitt eget liv, att jag är aktiv, delaktig.

* Historien. Vi måste inse att vissa delar av historien är just det, något som hände i en viss tid, med speciella förutsättningar. Svenska kyrkans roll som statskyrka håller samhället på att skaka av sig (även om man inte sätter på sig en ny rock - så sekulariserade är vi inte). De ekonomiska ramarna Svenska kyrkan haft de senaste 50 åren kommer aldrig att komma igen - vår framtid finns med en helt annan ekonomisk ram.

Hela världen är Guds - men jag tycker det är förmätet av oss som kyrka att säga att det samtidigt ger oss som kyrka makt över henne. Vi har makt över något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar