04 februari, 2010

Fördjupad tro

"Där en kristen gemenskap skapas och fördjupas" (Svenska kyrkans kyrkoordning om församlingen)

Ordet skapas tänker jag hoppa över och spara för framtiden - inte för att det är något jag längtar till, men för att jag är långt ifrån där att börja sätta ord på vad det skulle innebära.

Fördjupning är för mig just vad ordet säger - att nå djupet.

För mig handlar det inte om att bredda kunskapen, öka mängden ord som jag tar in, öka den intellektuella bredden, delta i fler verksamheter, uppleva fler kyrkor och gudstjänster, träffa fler kristna, läsa fler böcker.

För mig handlar det om att gräva där du står, att lita på att jag är skapad av Gud, att det i mig och runt mig finns det som behövs för mitt liv, min tro. Jag måste vara rotad.

I vår trädgård har vi en stackars växt som inte hinner rota sig. Vi söker ständigt efter en bättre plats för den att växa, där det är mer sol, mindre vind, bättre jord, fritt från lekande barn, lätt att se med dess blommor... Det är inte lätt för den att leva upp till de kraven.

Jag är där jag är. Jag har en tro. Jag har förutsättningarna.

För min egen del har jag upptäckt att mitt teologiska bibliotek antagligen mår bäst i att bestå av ca 5 böcker. Böcker att läsa igen och igen, ord och bilder som får växa till, mogna, stötas och blötas, få både sol och regn. Dessa böcker är idag:

Askternas väg (Colliander)
Monsignor Quixote (Greene)
Jag har inte sanningen, jag söker den (Hammar)
Vägmärken (Hammarskjöld)
Om Gud (Gardell)

Det är inte det intellektuella eller teologiska som sköter urvalet - utan att det är böcker som jag märker fördjupar min tro i en gemenskap. Det är inte böcker som i första hand har givit mig ny yttre kunskap, utan böcker som fått mitt inre att växa, fördjupas.

Det är som med musiken. Den klassiska musiken, orgelstycken, arior etc lyssnar jag på, men de berör inte mitt hjärta. Trons fördjupning sker för mig när fraser ur pop- och rockmusiken kommer till mig. "Tro, jag vill känna tro" (Dahlgren), "I still haven´t found" (U2) "Somliga går med trasiga skor" (Wreesvijk) "Du måste finnas" (Andersson/Ulvaeus) osv.

Vilken fördjupning talar vi om i kyrkan?

Jag själv skulle inte delta i någon av alla de aktiviteter vi erbjuder...

Konsekvens?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar