02 februari, 2010

Pussel

Tankar på att bygga kommer närmare.
Under morgonpromenaden fick jag en bild av att det är som ett pussel. Inte ett välpacketerat, nytt, pussel med en färdig bild och alla bitar i en plastpåse som du sedan bara har att lägga på rätt plats.

Mitt pussel består av många olika pussel som tillsammans ska forma den bild av kyrka och tro som är för morgondagen:

- Gamla testamentets texter om skapelse, om utvaldhet, om förbund, om rättvisa, om ledarskap, om relation, om gudstfrånvaro, om återvändande, om ett nytt förbund

- Evangelierna om Jesus, om inkarnationen, om uppfyllelse av Guds löften, om Guds närvaro, om kärleksbudet, om allvaret i kärleken, om upprättelse, om bön, om uppståndelse, om löfte, om nattvarden,

- Nya testemantets texter om de första kristna, om anden, om gemenskap, om stridigheter, om dopet, om hedningar, om återkomst, om kärlekens uttryck, om nya världar

- Bibelforskning, kunskap, historie-kritisk, okritisk,

- Kyrkofäderna med insikter, med tankar, med oändlighet, med konteplation, med asketism, med avskildhet, med

- Öst och väst, kyrkostrider, makt, statskyrka, påve, kloster,

- Liturgins utveckling, liturgins delar, förlåtelse, bön, nattvard

- Kyrkorna som byggs till Guds ära och människors tro

- Luther, mannen, uppbrottet som förebild, Bibeln, rättfärdiggörelse, reformera istället för att skapa en ny kyrka

- Svenska kyrkans historia, makt och mission, förebilder och motsatsen, indelningar och kungainblanding, statskyrka, statistik, organistion

- Det svenska samhället i historien, enhetssamhälle, byn, bondesamhället, sockenbildning, kungörelser från predikstolen, vård - skola - omsorg efter kyrkans initiativ, föreningslivet, demokrati, sekularisering

- Dagens samhälle - och morgondagen, teknik, kommunikation, globalitet, solidaritet, familjebildning, sjukvårdens möjligheter, kollektivets ansvar och kostnad, stad vs landsbygd, mångfald, språk

- Ekumenik, lokal och global, pietism, konservatism - liberal, splittring och gemenskap,

- Gudsupplevelsen, i varje människa, individen,

- Dialog, tillsammans, jag och du, vi

Jag tror inte att det är möjligt för någon enskild att kunna hålla en tillräckligt kompetens och kunskap för alla dessa områden som tillsammans behövs för att gestalta både tro och kyrka i varje tid.

Jag kanske inte har alla svar - men först måste jag faktiskt hitta rätt frågor till rätt pussel - och hitta min magkänsla, min bild som bitarna ska forma, samtidigt som bitarna formar helhetsbilden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar