04 februari, 2010

Skapad gemenskap

Under dagen har det skavt i mig: "där en kristen gemenskap skapas".

Vad är en kristen gemenskap inuti en församling. För kyrkoordningen förutsätter ju att församlingen finns där, både vad det gäller dess yttre ramar/gränser och vad gäller de döpta medlemmarna.

I denna församlingsgemenskap ska alltså en "kristen gemenskap skapas".
Det är för mig som att det ska skapas en familjegemenskap inom en familj - hur skulle det gå till. Är det en "högre" form av gemenskap för särskilt utvalda? Är det "mer kristna" än övriga i församlingen? Är det en gemenskap till skillnad från övriga samhällhet/gemenskapen? Är det en inomkyrklig "kommunitet" dit man ska "fly" från den hemska världen "utanför"?

Jag kan själv inte ställa mig bakom någon av de tolkningarna.
Jag kan förstå dem, jag kan se att i vissa delar av livet behöver man "stänga in sig" för att få trygghet och närhet.

Jag kan framförallt förstå att denna "kristna gemenskap" hindrar väldigt många att delta i kyrkans gudstjänster eller andra aktiviteter. De behöver inte definieras som tillhörig en särskilt "kristen" grupp. Att tillhöra "kyrkan" är en annan sak, det talar om en större, vidare gemenskap.

Jag kan inte se att det är församlingens uppgift att "skapa" något alls. Församlingens uppgift är att vara - inte göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar