22 februari, 2010

Känsla - Tanke - Handling

Ibland faller bitar på plats. KBT-teorin med triangeln Känsla - Tanke - Handling och vad jag läste i Olle Carlssons bok "Kristendom för Ateister" när han citerar den amerikanske teologen Borgs 4 definitioner på tro.

Känsla - Tron måste ha ett ben i upplevelsen, i en emotionell relation med Gud som får klädas i ord av tanken och få utlopp i handlingen.
Tanke - Tron måste ha en rationell koppling, att tanken kan förklara känslan och ge riktning åt handlingen.
Handlingen - Tron måste ha en praktisk konsekvens som både är kopplad till känslan och tanken.

Borgs fjärde defintion skulle jag kalla "tillit" eller "nåd", en dimension av tron som inte jag själv är ytterst bärare av. Känsla-Tanke-Handling får vila i tilliten som blir en grundhållning för alla tre. KG Hammar skulla nog kalla detta den mystiska dimensionen.

Jag tror att en genuin tro har de tre delarna i god balans med varandra, samtidigt som den mystiska tillitsdelen finns i botten. Jag är övertygad om att uttrycket för tron måste vara buret i och av personen. Det går inte att säga att en tro är fel för att jag utifrån upplever att jag saknar en dimension, den ser bara inte ut som min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar