22 februari, 2010

Tala klarspråk i teologin

Jag plockade fram biskopens herdabrev igen. Med förväntan som infriades, men...

varför har vi i kyrkan en förkärlek att uttrycka teologi så komplicerat att även jag som teol.kand och präst känner mig liten och okunnig i alla ordvändningar all teologisk "namedropping" i begrepp och referenser.

Jag började leta efter orden Biskopen sa. Inte vad han refererande.

Tänk vad vi kunde spara i tryckkostnad - och vunnit i läsning!

Hur är inte oväsentligt. Orden "det dunkelt sagda..." tränger sig på.

Hur gör jag. Förstår man mina ord, men begripern man vad jag säger

Jag tjänstgjorde med en kollega med ett mycket speciellt uttal. Jag vet inte om det var dialekt eller talfel. De flesta förstod inte vad han sa, i början inte jag heller. Men det skulle bli värre:

När jag väl hade lärt mig vilka ord han sa så begrep jag inte vad han menade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar