06 februari, 2013

KG

Det var med mycket saknad jag såg programmet med KG Hammar igår kväll.

Jag missade inledningen, men jag förutsätter att han kommenterade programmets namn "min sanning". Det är ju just kring sanningsbegreppet han reflekterat mycket.

Det har alltid varit nära till min egen reflektion att lyssna/läsa KG. Tryggheten, öppenheten, konsekvensen...

Hans ord om att Vägmärken gjorde det möjligt att kunna vara kvar i kyrkan, att genom den reflektionen som Hammarskjöld brottades med hitta vägar in i institutionen igen. Just där står jag idag. Efter brottning med organisation och strukturer söker jag en ny väg in i samma kyrka, en ny väg som präst - eller snarare ett nytt förhållningssätt.

Jag kan inte kopiera KG, men jag fick igår kväll en påminnelse om att det går att verka i vår kyrka utan att omfamna former och struktur med min kärlek och gillande.

Även jag säker Vägmärken för att finna min väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar