24 april, 2013

Uppgift och verksamhet

Jag tror att jag måste skilja mellan uppgiften och verksamheten.

Uppgiften är det viktigaste. Kallelsen. Livet i dopet. Varje kristens uppgift - och kyrkans gemensamma.
Uppgiften är gemensam över tid och rum, över samfundsgränser.

Uppgiften att leva som Gud skapade oss - till att älska, bry sig, dela.
Uppgiften att leva försonad, med erfarenhet av förlåtelse och kampen att ständigt falla - men bli upprest igen.
Uppgiften att tala om det som skett, att älska min nästa så att jag vill henne försoning också med Gud.

Uppgiften är oändlig, men möjlig i varje stund.


Verksamheten däremot lever inte för sin egen skull. Grupper, caféer, samtalsgrupper, barntimmar, församlingsresor är inte i sig Kyrkans uppgift. Däremot är de viktiga mötesplatser i fördjupning av vår uppgift.

Verksamheten statistikför vi ofta, gärna och mycket.
Vi kan räkna - både de som var med och de som var frånvarande.

Det är inte verksamheterna som förenar oss, tvärtom är det i verksamheterna vi kan visa på Guds storhet, bredd. "Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt." 1 Kor 12:6

Men i uppgiften förenas vi.
Utifrån uppgiften går vi sida vid sida även när vi inte är tillsammans i någon verksamhet. 

Uppgiften levs i vardagen av Hela församlingen. På olika sätt, mer eller mindre framgångsrikt för egna eller andras ögon.

Verksamheten levs i organisationen, genom beslut, anställda, ledare, planering, utvärdering.

Frågan jag tänker på tills imorgon: Är gudstjänsten en uppgift eller en verksamhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar