16 april, 2013

När man tar av sig går det lättare

En vinter med skyddsutrustning - mot kylan.

Vid löppassen (som blir färre under vintern) är det lager på lager som skyddar och gör kroppen instängd och orörlig. Kläderna hindrar den fria rörelsen, friktionen mellan de olika lagren ökar.

Men igår var det dags för de tunnare klädena, för den ökade rörelsefriheten.

Eftersom jag hela tiden arbetar i liknelser i mina tankar är det enkelt att se likheterna till livet, där jag byltar in mig i olika skyddslager mot det som hotar mig och andra lager som ska ge den rätta ytan.

De flesta av oss rör sig med otymplig livsmundering. Vi rör oss tyngre, långsammare, begränsat. Så även jag.

Precis som när kroppen tyngs av de många klädlagren finns det lager i mitt liv som just nu hindrar, begränsar, tynger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar