30 april, 2013

Kyrk-o-rum

Ibland blir kyrkan tyvärr ett "o-rum".

Rummet försvårar mer än möjliggör, hindrar istället för att öppna upp, begränsar istället för att bjuda in.

Om vi är många eller få är viktigt för oss (vilket inte jag nödvändigtvis håller med om) och det vi mäter mot är antalet tomma platser. "Utsålt" är målet, det nya "alla".
Är kyrkan liten behöver vi inte vara många innan det är fullt, när vi mäter med statistikens mått.

Jag får erkänna att jag under tiden på forskningssekretariatet ville göra det ännu värre, nämligen genom att föra in antalet "sittplatser" i statistiken - för att kunna redovisa "fyllnadsgraden" i en kyrka/församling etc. Mitt eget mål var att kunna utjämna mellan stor och liten församling, men det var nog tur att jag inte hann börja samla in data. Med våra nya "all-in-one-kyrkor" (med inbyggda församlingshem) skulle statistiken förbättras direkt, när det gäller fyllnadsgraden.

Vissa kyrkor kräver fullsatt för att fungera, medan andra är flexibla och kan få gudstjänsten att fungera när vi är färre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar