25 april, 2013

Denna Johannes...

Inför söndagen är det Johannes som talar i evangeliet.

Själv är jag mer åt Matteus-hållet, så Johannes med sitt språk är inte alltid lättillgängligt.
Till skillnad från de övriga tre evangelierna känns Johannes mer utgå från en läsare än en lyssnare.
Det krävs koncentration, det krävs möjligheter att återkoppla till olika syftningar.

På söndag i Sandhults kyrka finns det säkert några konfirmander på plats, så här i slutklämmen av konfirmandtiden då statistiken (eller pinnjakt som är dagens ord i nyhetsflödet) ska hyfsas.
Vad förstår de av texten?

Vad förstår jag?

Men vem har sagt att det ska vara enkelt.

Tack och lov vet jag många som är min motsats, dvs att de gärna flyr in i Johannes ordflöde och inte finner njutningen i Matteus mer teologiska kopplingar till Gamla testamentet.

Men "denne Johannes" talar till oss på söndag. Även till mig, och även genom mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar