11 april, 2013

På väg - inåt

I en pilgrimspsalm sjunger vi om "en rastplats för bön och sång".
Det är där jag har varit under ett år. På en rastplats, lite vid sidan av vägen.

Jag märker att jag börjar packa ihop matsäcken, sträcka på mig och göra mig redo att gå, igen.

De sju nycklarna börjar jag fingra på där de ligger i fickan: andlighet, bekymmerslöshet, delande, enkelhet, frihet, långsamhet och tystnad.

Rastplatsen har givit vila för kroppen, tid att reflektera, gett perspektiv, ordlös bön.

När det gäller sången är det som med vårt ostämda piano hemma. Det står och väntar på att klinga ur, väntar på att brukas - men innan tonerna klingar harmoniskt låter det hemskt och skär genom existensen.

Det är dags att börja gå - både i det yttre igen, men framförallt vägen inåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar