01 november, 2013

Första dagen

1:a november och första dag som vikarie.
Inte på kontoret - det hann jag med i onsdags - tillsammans med planeringen för helgen.

Nytt, men efter många vikarie-söndagar är många ansiktena bekanta och vägarna kända.

Imorgon är det vikariat i Rångedala på förmiddagen, lovat sedan i augusti, innan det blir dags för Requiem med mässa av Hambe & Kennermark i Sandhults kyrka kl 18. Vi firade den i Herrljunga för några år sedan, då var vår musiker Susanna gästande solist.

Till hemmet jagas ett skrivbord som kan vara mitt eget, med placering i källaren.
Hur mycket jag boar in mig i församlingshemmet i Sandared får vi se - det får bli det viktigaste.

Eftermiddagen for vi, som alltid fredag före Alla helgon, till Kärråkra och Murum med ljus till mina svärföräldrars föräldragravar. Många bilar på parkeringarna vid kyrkorna vi stannade vid eller passerade. 1997 fick jag ha öppet på begravningskapellet i Falköping med andakt, musik och kaffe när jag var pastorsadjunkt där. Idag är det sociala mötet i landsbygdskyrkorna så aktivt denna dag att man ibland inte hinner tända ljusen och sitta ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar