04 november, 2013

Vad brinner jag för?

Till församlingstidningen Kyrktuppen i Sandhult skulle jag svara på tre frågor.
Det kan väl inte vara så svårt?

Den tredje var "Vad brinner du för, vad är din särskilda kallelse?"

Frågan fick mig att inte bara skriva ihop något lämpligt utifrån min historia, utan att stanna upp och reflektera, var är jag idag? Likt en verksamhetsrapport så har jag gjort mycket under präståren, och som student/tjänstebiträde. Ett långt CV som fylls av aktivitet, av frågor, grupper och ämnen som jag brunnit för och lagt all min tid och kraft på.

Men idag?

Jag landade i min reflektion i Helheten. Jag skrev det som en "hållbar kyrka", på samma sätt som vi talar om hållbarhet socialt, ekologiskt och ekonomiskt.
Jag har själv dragit igång olika projekt, uppmuntrad av många som såg värdet i att pröva något nytt. Men jag har många gånger saknat sammanhangen, projekten har fått leva sina egna liv med sin inriktning, sina mål och deltagare. Och alla var nöjda med det.

Men idag?

Hur ser en hållbar kyrka ut? Vad orkar hon bära av allt de nya i form av utmaningar och förväntningar, kunskap och teologi? Vad orkar hon bära av historia och erfarenheter, av tradition och bevarande? Vad orkar hon bära av förhoppningar och framtidstro, av generationsväxling och ny teknik?

Är det här min kallelse är idag? Att balansera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar