06 november, 2013

Satt på plats

Att vara "satt på plats" brukar ju inte vara något positivt.
Då får man reda på att man har gjort något fel, tillrättavisas, korrigeras.

Riktigt så känns det inte för mig.

Mer att vara "satt på plats" utifrån att jag placerats där jag ska vara, utifrån min kallelse och vigning.

Det är spännande att komma till ett "nytt" pastorat. Samtidigt som allt som sker sker i alla andra pastorat också så görs allt på ett särskilt sätt också här i Sandhult.

Kollegorna är unika, men har många "act-a-likes" i andra församlingar och pastorat.

Det är verkligen som när jag var pastorsadjunkt - det är nytt och ovisst. Det går inte bara att gå rakt in och göra som jag gjort förut - det händer saker i Svenska kyrkan (kanske också med mig).

Jag märker ett genomgående drag i mina tjänstgöringar: Jag har aldrig haft tjänsterum mer än 500 meter från en järnvägsstation! Falköping - Töreboda - Timrå - Borås - Herrljunga - Ljung och nu Sandared. Rälsen binder samman tjänsterna - även om destinationerna är olika. Från Sandared är jag mellan Borås och Göteborg, på den delen av sträckan där tågen går som mest sakta har jag förstått. I väntan på Götalandsbanan är järnvägen smal och krokig som trons väg.

Utsikten idag:

Insikten idag: Det är nyttigt att få börja från början!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar