19 november, 2013

Genom filter

Ibland blir det tydligare när jag får ett filter jag kan tjuvkika genom.
Då ser jag andra saker än annars.

Att planera och fira gudstjänst med konfirmander är ett sådant filter. Frågor som Varför? och Hur? Kommer fram tydligt.
Men också något annat.

Behovet av att vara delaktig. Kanske inte för att förstå allt intellektuellt, utan snarare att göra det möjligt att integrera i sig själv. En hel del saker lär vi ju genom att göra snarare än att få det förklarat för oss.

Konfirmanderna påminner mig om att gudstjänstdeltagara är subjekt. Något jag naturligtvis alltid "vetat", men på samma sätt som konfirmanderna lär sig genom att göra, lär även jag genom plötsliga insikter mitt i händelsen. Det jag "vet" når djupare helt plötsligt.

Samtidigt är gudstjänstens objektiva del viktig för mig. Att den finns där även när jag själv inte förmår något själv (som om det skulle ske ofta...).

Här sker balansgången.
Ibland kan vi uppleva via andra, men det når inte in som det jag upplever själv.

Om 3,5 timmar upplever jag "den yttersta tiden" genom begravningsfiltret, enom sorg, död och återkomst, uppståndelse. De olika filtren är nyttiga för mig som präst. Som människa behöver jag se öga mot öga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar