01 november, 2012

Vikande frikyrklighet

Minskande siffror, en församling som försvinner varje vecka - men inre om Svenska kyrkan, utan om frikyrkligheten.
Jag tror inte att ex Frälsningsarmén är borta om tolv år som statistiken visar på, men det framtida kyrkliga landskapet kommer att se helt annorlunda ur.
I tisdags åkte jag förbi ett kyrkobygge i Huddinge, ortodox vad jag kunde se, så vissa växer idag. Invandrarkyrkorna hotas dock, liksam en gång de amerikanska indianerna av västerländsk smitta. Idag är det en sekularisering baserad på ointresse, dåliga erfarenheter och okunskap som "dödar" närheten till tro och kyrka.

Hur ser det kyrkliga landskapet ut om 20 år?

Liturgisk rikedom med mystik.
Fundamentalistisk bibeltro i små grupper.
Den amerikanska varianten av socialt sammanhang med moraliska övertoner.
Hembyggdsförsamlingen med verksamhet och traditioner med byggnaden i fokus.

Finns det plats för någon mer form, eller snarare ekonomiskt underlag?

Jag tror på Gud - och kan inte annat. Jag har svårt att tro på kyrkan, jag kan dela bekännelsen - men inte de tidsbundna formerna som evigt givna. Jag tror inte på mig själv i den meningen att jag tror mig om att ha svaret på kyrkornas alla frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar