19 november, 2012

Växelbruk

Jag har lärt mig att man utarmar marken man odlar om man bara odlar en gröda på samma plats år efter år.
Dessutom behöver det viloår, träda, för att återhämta sig efter ett antal år.

För mig är den nya tjänsten mer än träda, annat än ett eller flera års referat.
Precis som växelbruket av odlingslanden bör planeras nogrannt är det viktigt både för mig och kyrkan att skapa ett hållbart växelbruk för de som är satta att både så och skörda.

Inom hållbart byggande räknas: socialt, ekonomiskt och ekologiskt.

Efter mina fem år som kh var jag, likt jorden, utarmad mentalt och socialt. Som alla vet var jag som kyrkoherde inte utarmad ekonomiskt - men det kan aldrig väga upp att de andra delarna slits hårdare.

Jag måste hitta mitt hållbara växelbruk för att vara hel. Kyrkan måste hitta sitt förhållningssätt till hållbara tjänster: socialt, mentalt, ekonomiskt (för kyrkan), ekologiskt ( med pendling), teologiskt, lokalt & globalt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar