25 november, 2012

Kyrka utan Gud?!

Gud hör inte hemma i kyrkan - om skolan är där!

Skolverket är tydliga med sin tolkning - ska det vara adventssamling så får det inte finnas några religiösa inslag - som om inte själva advent är en enda stor kristen manifestation under tre veckor...

Så fort det blir tal om tolkning av tro, eller om att praktisera sin tro, då får det inte ske under skoltid. I Text-TV:s texter säger representanterna för Skolverkat att de iofs inte kan hindra om kyrkan en egen alternativ högtid i kyrkan - utanför skoltid. Hade de ens behövt kommentera det?

Jag är inte helt rättvis om at Gud inte får plats när skolan är på plats. Det är en relation till Gud som inte får plats, utan enbart den historiske Guden som man trodde på förr, eller som man kan ha ett filosofiskt förhållningssätt till eller betrakta sociologiskt. Men relation - nännemän.

Jag har alltid varit farscinerad av att FN:s resolution om mänksliga (även barns) rättigheter inte får plats under skoltiden, om det blir tal om att uttrycka sin tro i handling. I skolan är allt teoretiskt! Det skulle vara spännande med samma förhållande i hemkunskap, idrott och slöjd!

Jag tänker inte att skolgudstjänster är mission, men inte heller någon kulturhappening med mys och ljus. Advent är mer än facklor, lussebullar, ljus och lite allmänna sångtexter om ljus och mörker.

Det är sällan jag känner mig uppgiven, men med dagens klargörande är det väl bäst att alla rektorer börjar se sig om efter andra lokaler för framtida skolsamlingar. Kan vi inte göra det tillsammans bör vi inte göra det alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar