06 november, 2012

"ska det va, ska det va 100%"

Det var väl Lotta Engberg som sjöng så, om 100%, och jag håller med.
Mitt problem är inte om det är mindre, utan när det är mer. Idrottare och andra "är fokuserade till 110% (citat från dagens BT) och jag undrar hur det går till - jag som har svårt att komma upp i 100%.

Helhjärtat sjöng vi om i ungdomens kyrkosamlingar, det var så nära 100% vi kom då. Dag Sandal citerar Karin Söder som tycker att kyrkan ska vara en plats för lagomkristendomen. Som statistiktänkande funderar jag om det kan vara över 50% - för majoriteten av identitenen är väl (C)?
Och Bibelns ord om ljumhet, var går den gränsen? 60%, 90%?
I kyrkans värld blir det ibland också mer än 100% i viljan att vara helhjärtad, i rädslan att vara ljum.

Gud så till Moses "Jag Är har sänt dig". Inte 100% Gud, inte absolut Gud utan Jag Är.

En del saker kan inte mätas i procent.

Jag är kristen.
Jag är döpt.
Jag är präst.

Mer än 100% mer än helhjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar