29 november, 2012

Minneskapacitet

I datorernas värld utökas minneskapaciteten löpande. Med "molntjänster" är det ingen som längre tänker på att det finns en gräns.
För någon vecka sedan skulle jag spara en fil, men fick meddelande på skärmen att utrymmet på disken var fullt. Jag ringde it-samordnaren som så att det var lugnt, minnet utökas automatiskt när det är fullt.

Jag skulle önska att det fungerade likadant med mitt minne. Problemet är inte utrymmet, utan att medvetandet inte kommer åt informationen i tid. Mental överbelastning.

När det sker på datorn är det dags att rensa bort överflödiga filer med ett program så går det fortare. Jag kan låta datorn flytta om filerna så att den har lättare att hitta.

Omprogramering av människor finns, men då brukar syftet vara något annat.

Men en sak märker jag, att minnet är kopplat till känslan. Det är "jobbiga" saker som gömmer sig för medvetandet.
Att minnas är inte en intellektuell verksamhet utan en emotionell. Precis som tron.

Min tro är inte något intellektuellt utan emotionellt, men om inte det intellektuella kan komma åt de emotionella nivåerna så börjar jag tvivla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar