21 november, 2012

Dags för beslut, men...

Idag beslutas om Svenska kyrkans nya organisation. Det blir lätt singularis, bestämd form, som om den kommande organisationsformen är DEN formen.

Det vi vet att vi om ett antal år åter ska ändra, och att dagens förespråkare blir stoppklossar. Organisation verkar vara bäst att skriva i blyerts (säger den som arbetat fem år med en organisatilnsförändring som använde mycket bläck). För oavsett blir organisationen aldrig något mer än organismerna i den.

Svårigheten blir när världen förändras, för det vill vare sig organisation eller organism, framförallt om förändring = försämring (vilket det ofta upplevs som).
Med mina erfarenheter idag hade jag säkert gjort mycket annorlunda i Herrljunga, framförallt hade jag aldrig sökt tjänsten.

Ny struktur för Svenska kyrkan, och ett visst antal personer får plats inom organisationen, precis som idag.
Kyrkan får aldrig en helt ny organisation förrän i himmelen, då jag hoppas den blir obefintlig eftersom den per definition stänger ute.
Här förändras organisationen ständigt, men det är en annan sak.

Jag är intresserad av organisationen, men känner idag inte att den kan vara något som jag förverkligar mig själv genom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar