14 mars, 2013

Habemus?

Ny påve vald.

Stor mediapådrag, men det känns som att det är två frågor som är på näthinnorna:

a) Det är lite spännande med påveval, odds, spekulationer, nord-syd och öst-väst-spänningar.
b) De viktiga frågorna i svensk media gäller kvinnliga präster och förhållningssätt till preventivmedel och homsexualitet.

För media verkar det vara "Habemus", dvs "Vi har". Den katolska kyrkans påve blir "vår påve" i dagens globala värld. Även de som inte är katoliker, eller ens kristna, har förväntningar/förhoppningar/farhågor med valet av ny påve. Det är viktigt för den sekulära världen att påven blir mer liberal.

För mig är det inte speciellt mycket Habemus - jag var mest orolig över att en nyvald påve behövde fysiskt stöd för att gå ut på balkongen och tala till folket - men det kan var för att skorna inte är ingångna...

För min vän Anders är det Habamus - och för det kan jag känna en liten avundsjuka (som jag som kristen inte ska känna, men det är svårt att hitta ett bättre ord som är mer pc) då Svenska kyrkans biskopar inte riktigt utstrålar lika mycket Habemus, att vi präster inte lika glatt säger Habemus efter biskopsvalet och ställer oss solidariskt bakom henom.

Men en sak är säker denna dag, Habemus Nix!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar