05 mars, 2013

Förr - nu - sedan

För min egen del upplever jag fler nya perspektiv på vår kyrka under det senaste halvåret än alla de tidigare som anställd.
Utifrånperspektivet kommer snabbt, på gott och ont. Jag kan idag se min "resa" likt den långa pilgrimsvandringen 2000.

Att ställa sig utanför murarna. Att mer tolka utifrån mitt eget liv än inifrån en organisation.

Jag få perspektiv på Förr, det jag lämnar.
Jag är mer i Nu än tidigare.
Jag ser ett tydligt Sen i kyrklig tjänst.

Jag ser vår kyrka med samma behov av perspektivskifte. Jag har inga klara lösningar. Jag ser att vägen ligger framför. Jag ser att jag/kyrkan måste lära av historien, jag ser att jag/vi aldrig kan återvända till det som varit.

Men jag tror. Jag ser en framtid. Jag ser ett nytt Nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar