30 mars, 2013

Ett tomt påskägg

På Borås tidnings första sida är en stor bild på en påskkärring.

Det är en bild av dagens påsk, som i många stycken blir ett tomt påskägg. Färgglatt på utsidan, lätöppnat och fyllt med tomma kalorier.

Idag är de kyrkligahögtiderna gisslan bakom ledighet, godis och mat. Varför storhelgstillägg om det enda som påsken innebär för mig är att jag borde vara ledig och äta ägg, klä ut barnen till påskkärringar och trycka i mig godis. På långfredagen kanske jag reflekterar över den kristna tron, men oftast inte mer än så.

Åter ser jag en civil religion med många uttryck, men utan en existentiell kärna.

Hur ger påskägget mig en existentiell mening till mitt liv? Hur hjälper mig alla ätna ägg att reflektera över livet och döden? Hur förklarar vi för våra barn att de ska vara lediga om det inte finns ett kristet minne kvar hos mig själv?

Jag låter sur och tråkig, men känner mig som gisslan i min egen högtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar