09 januari, 2013

Minimalistisk mässa


Klockringning
Psalm 499:4-5
Inledningsord (14)
P: Innan orden är på våra läppar lyssnar Gud till vårt rop. Innan vi suckar tar Gud emot oss.Innan vi älskat älskar Gud.Gud möter oss med nåd och välsignelse när vi ber (och bekänner):
Bön om förlåtelse (6)
F: Barmhärtige Gud, förlåt mig mina synder, de som jag nu tyst bekänner...Möt mig med din nåd. I Jesu namn.
Förlåtelseord
Psalm (tematisk del I)
Evangelium (från den kommande söndagens evangelium, 1-2 verser)
Predikan (2-3 minuter)
Förbön med tystnad
Offertoriepsalm 73 (varje gång)
Nattvardsbön (11)
P: Lovad är du, Gud, som gör oss delaktiga av din kärlek i Jesus Kristus.
Den natt då han blev förrådd tog han ett bröd, tackade, bröt det och gav åt lärjungarna och sade:Tag och ät. Detta är min kropp som blir utgiven för er. Gör detta till min åminnelse.Likaså tog han bägaren, tackade och gav åt lärjungarna och sade: Drick av den alla.Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för många, till syndernas förlåtelse.Så ofta ni dricker av den, gör det till min åminnelse.
F: Din död förkunnar vi, Herre, din uppståndelse bekänner vi till dess du kommer åter i härlighet.
P: Låt din Ande komma till bröd och vin. Förvandla oss och vår värld,
så att din kärlek blir alltmer synlig ibland oss. Låt din vilja ske och ditt rike komma.
Vi ber tillsammans den bön som Jesus Kristus själv har lärt oss.
Herrens bön
Kommunion
* Psalm (tematisk del II)
* Välsignelsen
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar