05 januari, 2013

Girighet

Jag har läst Den Girige av Mattias Ronge.

Kontentan är inte ny: alla vill ha mer. Alla rättfärdigar att någon annan betalar.

Visst vill vi alla att vi delar lika - men det handlar mer om vad jag gör med mina pengar, med mina inköp, min förbrukning, mitt sociala ansvar osv.

Boken om Sveriges rika givare recenseraras i BT. All heder åt dessa herrar, men det handlar om vad jag gör i det lilla, varje dag. "De fattiga har ni alltid ibland er".

Dessutom finns det många sorters fattigdom - liksom många områden vi lever ut vår girighet inom.

Kan jag på den yttersta dagen stå rak i ryggen och se Gud i ögonen? Jag är en syndare, förlåten, men har jag förvaltat mitt pund?

Jag står gärna med rak rygg under syndabekännelsen, inte av egenstolthet, men med kunskapen att det inte är min fysiska underkastelse inför andra som betyder något. Jag vill själv kunna stå upprättad inför Gud. Långtifrån perfekt, men upprättad.

Stå upp! Gud har ställt dig där! Gud har upprättat den fallna människan som är du!

Kom ihåg att du inte står av egenrättfärdighet! Inte av egna gärningar!

Men, Stå upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar