22 december, 2012

Våga vänta

Igår köpte vi gran. Den står i garaget för att komma in i källaren i eftermiddag. På söndag kommer den in i värmen för de sista förberedelserna, så att vi börjar fira jul på julafton.

Egentligen är det juldagen som firas. Jag kommer ihåg en julgudstjänst under studietiden då jag talade om advent somadventskalender med de 24 luckorna... Kyrkoherden påminnde mig efter gudstjänsten om att Jesu födelse brukar vi fira den 25:e...

Men det sociala firandet av jul vill jag spara - så att jag kan fira jul när det är jul.
I vår tid är det viktigt att vara först. För affärernas del är den som sist plockar fram julsaker i butiken den som säljer minst.

Ibland känns det så i kyrkan också. Den församling som inte börjar sjunga julpsalmer vid första advent upplevs som väldans konservativ. Ge folket vad folket vill ha.

Jag vill inte äta dessa julbord under hela december. Jag vill inte översköljas av julsånger från mitten av november. Jag vill att adventsljusstaken får stå där i sin ensamhet och räkna ner. Jag vill sjunga julpsalmerna först på julnatten/-morgonen.

Då blir det Nu, i Guds tid.

jag äger inte andra människors julfirande - men jag äger mitt eget. Jag kan välja att spara något till rätt tidpunkt för att var där, då, NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar