03 december, 2012

Tillbaka i Herrljunga. För en dag

Att återvända är inte lätt. T.ex. Sägs det att man aldrig kan gå ner i samma flod två gånger eftersom vattnet flyter vidare.
Även i Herrljunga flyter det på, även om nästan alla ansikten var bekanta. Men ändå har mycket hänt - med mitt liv. Även om mycket hände innan jag slutade så är även mitt liv i rörelse.
För mig var dagen viktig på ett annat sätt, som en del i att omforma min relation i/till Svenska kyrkan. På ett sätt förstår jag att min tid som pelegrinus, den som står utanför murarna är viktig. Den ger mig perspektiv både på var kyrkan är, men också på var jag själv står.

Jag var tillbaka i Herrljunga rent fysiskt, men tillbaka till det som var kan jag aldrig åka.
Jag var tillbaka i Herrljunga, men det var inte samma Per som kom tillbaka.

Men det var viktigt för mig att vara tillbaka, viktigt att få och ge perspektiv, viktigt att möta de människor vilkas liv jag delat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar