07 december, 2012

Sitting on a fence

is a man WHO sees both sides of both sides. För att citera Housemartins.

40 veckor har gått sedan bytet av jobb, sedan jag klev ur Svenska kyrkan som arbetsplats, och det är just denna låttitel som beskriver var jag både fysiskt och mentalt befinner mig.
De nya perspektiven är utmanande, berikande, frustrerande, klargörande... Jag upplever att jag ser klarare, att distansen till kyrkan både gör mig mer ifrågasättande till verksamhetsförblindningen men samtidigt mycket mer ömsint till henne.
Livet "utanför" ger perspektiv på hur kyrkan uppfattas utifrån, vilken information som når fram, hur hon hörs och syns.

Men jag sitter " om the fence". Jag vet att jag befinner mig i en mellanposition, lite "ovanför", med en viss distans. Det går att fortsätta att sitta kvar och göra mig själv till betraktare, men då samtidigt alltid vara utanför, inte göra mig själv delaktig och aktiv.

Nu vet jag var jag har mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar