01 december, 2012

Advent är alltid mer än bara ljus

På aftonbladets hemsida:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article15858123.ab

Går det att begränsa något enbart till det vi benämner Kultur?

Vad händer när kulturyttringarna som går ut över någon annan? Det kan vara både positivt och negativt. Ett exempel på positivt:

Varför har vi i Sverige kollektivavtal där de flesta "storhelger" är de kristna högtiderna jul, trettondedag jul, påsk, Kristi himmelsfärds dag, alla helgons dag? Varför ska en person som inte är kristen få extra ersättning för att hen arbetar när vi kristna firar våra högtider?

Kulturellt är vi ett kristet land, men vad betyder det? Vad händer när den kristna tron blir mer än Kultur? När vi menar det vi säger...

Varenda adventsstjärna är för mig en predikan om att Kristus kommer - det spelar ingen roll om det är en muslim som pyntat sitt hem.

Varnda adventsljusstake med sina sju ljus (de med färre eller fler ljus har ingen koll) är en trosbekännelse av att Jesus är den väntade Messias - även när den är placerat i ett judiskt hem. (Här har vi annars en spännande teologisk vinkling...)

Varnda julgran är för mig en välsignelse som påminner mig om att Kristi ankomst öppnar portarna till ett nytt Eden, ett nytt paradis.

Varenda advenstljusstake med sin fyra ljus är för mig en påminnelse om den fastetid vi nu går in i, väntan och förberedelsen.

Bara Kultur?

Jag skulle aldrig bära en torshammer runt halsen för att det är vackert, aldrig teckna den indiska/persiska svastikan på något klädesplagg, inte bära en Djurgården-tröja, inte äga en Volvo, inte köpa lotter.

Som du ser blandar jag högt och lågt, men kontentan är att jag ser torshammaren som en bekännelse till en tro jag inte delar, svastikan som mer än en kulturell symbol från öster, och Djurgården var omöjligt för mig som AIK-are att säga något positivt om, Volvo är jag emotionellt negativt till sedan min barndom - det spelar ingen roll att mitt förstånd säger mig att de bygger bra bilar, lotter är ett sätt att (ofta med goda föresatser) fördela något på ett orättvist sätt (och där det oftast finns någon som dessutom ska tjäna pengar på mellanskillnaden).

För många är kristendomen enbart kultur, men kristen tro är aldrig kultur för den troende - det är Vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar