27 december, 2012

Gäst i kyrkan?

Två dagars gudstjänster i "nya kyrkor", dvd kyrkor där jag är ny.
Jag har blivit välkomnad, men en tanke infinner sig: Vem äger kyrkorummet?
Det fysiska kyrkorummet och utsmyckning är en sak, men för mig har det aldrig funnits "min kyrka" om någon fysisk byggnad.

För mig är faktiskt alla kyrkor "mina". Inte utifrån ägande, revir, historik, ansvar, församlingsgränser mm.
Kyrkan är ett rum för den levande kyrkan, en form som kyrkan lever i, ett rum fyllt av symboler,symbolik och närvaro.

Ju fler gudstjänster jag firar gudstjänst i, desto mer fördjupas min tro och ökar min insikt. Varje kyrkobyggnad  är på oändligheten.

Skulle då kyrkan ägas av någon, firas gudstjänsten alltid av samma folk i samma lokal så förtunnas den. Det är genom nya möten vi utvecklas, fördjupas, växer.

Nej, jag är inte gäst som ska välkomnas, som främling. Vi ska välkomna det nya för att växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar