12 december, 2012

Form och funktion

"Påven har börjat twittra" en nyhet, men...

Är det formen eller innehållet som är nyheten? Säger påven något nytt bara för att han gör det med 140 tecken?
Orden blir tillgängliga, vi använder ny teknik för samma budskap, som alltid. Det verkar mer handla om att hänga med och visa sig uppdaterad än att fundera över Vad som sägs.
Själv kan jag likagärna skriva i en dagbok och jag funderar ibland över riktningen med det jag skriver. Jag vet om en läsare, och på ett sätt är hen viktig för att jag ska skriva publikt.

Formen kan ibland hindra innehållet. Jag har ofta funderat över hur Bibelns böcker skulle läsas om de stod självständiga, för ibland förstår jag att omfattningen skrämmer. Att ta till sig allt/hela blir övermäktigt. Det som tidigare var prästens ansvar ligger nu på alla. Att ge konfirmander helbibeln kan i värsta fall hindra henne att se budskapet.

Det är nog få som säger att formen för budskapet är viktigare än innehållet, men tyvärr är det lättare att byta form än vad jag säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar