27 september, 2013

Kyrkan som radio

Igår blev det ingen tid att skriva, men gårdagstanken dröjer kvar.
Halvägs till himlen tillsammans med min älskades radiokanal som gick igång när jag åkte på morgonen (Rix FM) istället för P1 som jag lyssnar på.

Om vi ser förväntningarna på kyrkan som en kanalöversikt?

P1 - För den intellektuelle teoretikern som har en historiekritisk bibelsyn och gärna tänker i abstrakta termer. Tänk KG Hammar ungefär.

P2 - Den kulturella finkyrkan med klassisk musik, kulturkvällar, filmpriser och kyrkan som historia. Tänk organisten och kulturbäraren i kyrkorådet.

P3 - Ungdomskyrkan med U2-mässa, fritidsgård med ledare som spelar i garageband och som åker mellan kyrkor för att få den rätta stämningen och musiken. U2-bilder av Gud och tro.

P4 - Den lokala församlingen som tar upp problem när det hotar kontinuiteten, men annars vill att det ska finnas verksamheter för alla åldrar, gärna med underhållning - för det lockar. Tänk hembygdsdelen av kyrkorådet.

Rix FM - Den annorlunda kyrkan per definition. Det är genom att vara annorlunda som vi kan nå en nisch på marknaden. Vi bjuder in kända namn som skänker glans och intresse.

Lugna favoriter - Kyrkorummet och var och en för sig själv. Tystnad, stämning, levande ljus, varmt och skönt och inga hårda bänkar. Lugna bibelvisor.

Närradion - Walk-distans-church där vi vänder oss till våra grannar, där de mellanmänskliga relationerna står i fokus. Diakonala inslag, om de begränsas till en begränsad grupp.

Web-radio - Den virtuella kyrkan som är en nätgemenskap, ofta utan fysisk kontakt med varandra. Vi är en del av en gemenskap som jag själv väljer hur jag ställer mig till då jag deltar helt på mina villkor.

Ska alla dessa kanaler mötas i en kyrka, i en gudstjänst?
Är det just det som är Kyrka?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar