23 september, 2013

var landar predikan?

Frågan är om jag behöver veta.
Om det skulle vara för min egen skull eller församlingen jag vill veta.
Och efter hur lång tid kan jag veta?

Anledningen till reflektionen är att jag själv var nöjd igår. Det är då jag brukar tänka extra mycket på om det var så bra, och vad som överhuvud taget kan räknas som bra.

Jag känner mig nöjd eftersom jag medvetet har jobbat med texten hela veckan. Vridit och vänt. Nöjd eftersom själva ingångenom vad "rik" är blev självklar och möjlig att förklara.

KG Hammars avhandling "Det som hörs" skaver dock. Vad var det som församlingen i Rångedala kyrka hörde igår? Svarade predikan på deras frågor, eller bara på mina?

Nej, det blev inget svar på frågan för mig själv idag heller. Men jag är tacksam att frågan kommer till mig, den tvingar mig att försöka mer, inte slappna av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar