16 september, 2013

Efterräkningar

Så är allt räknat.
I nomineringsgrupperna söker man majoriteter.
Och SD gick framåt.

Men fortfarande har de politikbaserade nomineringsgrupperna majoritet på de flesta håll.
(Jag fick berättat att den moderate kommunpolitikern, tillika kyrkopolitiken inom M, stod på tredje plats på listan till fullmäktige trots att M inte hade lista - för S).

Det är först när de partioberoende (helt och hållet) nomineringsgrupperna behöver SD för att bilda majoritet det blir lite spännande, men antagligen bara en kort stund innan man bildar en överskridande majoritet (dock inte med SD).

I pastoratet jag ska vikariera i fick de tre nomineringsgrupperna till fullmäktige drygt 30% var. Vem blir tredje hjulet?

Och det är klart, nu har den månad passerat där nomineringsgrupperna kommer med förslag till att förändra (månaden före valet). Nu blir det lugn och ro igen. Och ja, jag vet att det inte är så enkelt, men det går inte att beskriva enklare...

Vänsterröstaren intervjuad i Borås Tidning hade röstat för att Svenska kyrkan inte skulle vara så religiös, och  kan jag undra varför han röstade. Det är som att gå till idrottsklubbens årsmöte med inriktningen att vi ska motionera mindre...

Men statistikern i mig gläds åt alla %redovisningar om kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar