17 maj, 2013

Nationaldag eller självständighetsdag?

Självständig är det gemensamma för våra nationaldagar, även om det säkert finns många undantag.

Självständig i betydelse att jag/vi bryutit oss ur ett förbund/land/stat. Självständig som tonåringen som sliter sig ur föräldrarnas famn för att skapa en egen identitet. Eller?

Hur långt håller alla liknelser? Hur självständiga är vi, både som individ och nation?

För Norges del innebar det tre månader innan man tvingades in i en union med Sverige (som "fått" Norge efter Napoleonkriget...). Lika länge kan det gå när barnen tränar sin självständighet - efter några månader sluter man en ny union med moders-/fadershuset.

Nationalism blir som en dålig form av självständighet om det innebär att jag enbart utgår från min själständighet/olikhet med andra. "Vi är vi för att vi inte är dom".

För mig blir behovet av självständighet mindre och mindre. Jag vill leva med I resten av mitt liv - ett gemensamt liv där vi och inte jag är viktigast. Jag har två barn som säkert kommer att vilja öka sin självständighet mot mig med åren - men jag kommer aldrig att söka en självstädnighet från dom, det är band som går djupt.

Jag har allt svårare att se grupptillhörigheten som något exklusivt. Jag är med i en idrottsförening för att idrotta med andra, inte mot. Motspelaren är aldrig en Motmänniska i ett Motlag, utan alltid en person som tvingar mig att göra mitt bästa, att utvecklas, förbättra, kämpa.
Olikheter är viktigt. liksom självständighet - men aldrig på någon annans bekostnad.

Jag har svårt att fira att jag är svensk, men jag är glad och tacksam att få leva i Sverige med alla de förutsättningarna som vi har här. Men jag vet att det sker till ett pris av att andra får mindre.

Detta skrivet den 17 maj då Fristads ungdomsorkester spelar nationell musik i Norge.
---
Appropå krig. På Aftonbladet.se finns idag en artikel om en ny "drönare" (obemannad krigsfarkost) som har artificiell intelligens och själv ska söka målen. Är det då inte enklare att helt digitalisera militären, så att vi låter experterna på World of Warcraft sköta det online?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar