03 maj, 2012

påverka

Att läsa Dag Sandahl är som bröllopet i Kana - ömsom vin, ömsom vatten...
Efter att ha läst om påverka innifrån eller utifrån dundrar jag över mitt eget val.
Har jag gjort det enkelt för mig genom att inte vara med och påverka?
Kan jag påverka? Som kyrkoherde hade jag redskapen men upplevde ofta att möjligheten att påverka var mindre! Jag kunde förändra, besluta - men påverka?
Vissa frågor som jag såg som viktiga för församlingslivet ändrades dagen efter jag slutade. Jag kunde besluta, men förmådde/kunde inte påverka.
Hur vill jag att det ska vara i kyrkan? Är det en relevant fråga när det finns en klar (men otydlig) majoritet om kyrkans liv och verksamhet.
För mig är inte verksamheten viktig - den förändras hela tiden och är inte värd att kämpa för eller emot - men gudstjänsten och identiteten! Dag S och jag verkar överens om VAD som är viktigt. Att vi sedan bränner olika om hur är en annan sak och mindre viktig.
Vad är det som definierar Svenska kyrkan idag?
Vad är "heligt" och självklart? Är vi på väg mot en moralisk troendegemenskap?
Kan jag påverka?
Ska jag påverka?
Vill jag påverka?
Orkar jag påverka och slåss mot väderkvarnarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar