04 maj, 2012

Om Gud

Efter att ha rensat i biblioteket så tog jag fram "Om Gud" av Jonas Gardell.
Det är inte den spännande teologin som drar, inte djupet i tolkningen, inte kopplingen till en fromhet eller tradition.
Gardell sammanfattar i boken i princip hela min teol.kand.
Nu kan det verka som att jag inte läst något alls för min examen - men det är kärnan, förhållningssättet jag tänker på.
Gardell ger plats både för den intellektuella reflektionen och trons tillit.
Det handlar inte om antingen eller, utan om både ock.

På söndag ska jag på konfirmation och ett gäng 15-åringar där många skulle behövt Om Gud som lärobok istället för den kyrkliga indoktrineringen som sällan tar intellektet på allvar.

Simon får boken - med rådet att inte läsa den innan han börjar ifrågasätta schablonbilden av kristen tro...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar