19 maj, 2012

En hälsning betyder så mycket

Ett meddelande i mobilsvar - en kyrkoherde som hörde av sig till prästen utanför församlinsgtjänst, för att säga att jag gärna fick höra av mig - för det finns gudstjänster att leda, mässor att fira.

Ord betyder mycket!

Jag har funderat mycket på när/hur jag ska hitta vägen till att vara präst, att leda gudstjänst. En vän är diakon, men i samhällstjänst - och utan kontakt med stift och många gånger också församling. Präst/diakon är idag mer en anställning än en vigning - för det är så vi  hanterar det i vardagen.

Är kallelsen att vara anställd?
Kan biskopens ledning enbart fungera om jag får en löneutbetalning från kyrklig arbetsgivare?

Idag kan jag delta i gudstjänsten - precis som alla andra, oavsett kyrkotillhörighet.
Men jag kan inte leda en gudstjänst - det kan jag inte välja själv, för det krävs det en kyrkoherde som kallar till tjänst, som låter mig leda hjorden en timme under söndagen och förhoppningsvis ge hopp, kraft och riktning för den fortsatta vandringen.

Jag ska svara - inte bara den uppringande, men alla kyrkoherdar i närheten att jag är redo att tjänstgöra.
Jag har blivit kallad till ämbete - nu behöver jag (yttre) kallelse för att utöva det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar