09 mars, 2012

Varmt eller kallt?

Nu är våren på väg, det väger mellan snö och kallt och sol och varmt.

Upp 3:14-19

"De fyra årstiderna" är ett populärt musikstycke, kanske särskilt för oss i norr som har så tydligt indelade årstider - där särskilt blandformerna vår och höst tar god tid på sig. Frågan är om det är fyra årstider, eller om det bara finns sommar eller vinter, nära solen eller längre bort från den.

Metereologerna definierar det med dygnsmedeltemperaturer för att kunna skilja dem åt.
När Gud talar om att vara Varm eller Kall märker vi att vi mer skulle kalla oss "höst" eller "vår"...
Finns mellanformerna inför Gud? Kan vi säga att "vi är på väg mot sommar", men att det ännu kommer någon köldknäpp?

Jag vet att jag är varm - när "snön" smälter, jag vet när jag är kall - när det är frostigt runt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar