17 mars, 2012

"Brödet som mättar all hunger" vs "Brödet som ger evigt liv"

Olika recept

Joh 6:48-59

Det räcker inte att mätta hungern!
Den första frestelsen för Jesus i öknen var att mätta alla hungande magar - och han säger "nej" till det! Hur tänkter GUD? GUD borde väl se till att vi människor är mätta och belåtna?

I Eden och i Öknen fick Guds folk mat som GUD gav dom utan egen prestation  båda gångerna började det klagas och man ville ha mer/annat.

Att älska sin nästa är att ge henne av mitt bröd, att dela, men det räcker inte. Människan är inte bara kropp: anden/själen hungrar också. Jag ska dela mitt "dagliga bröd" med min nästa, men livets bröd delar jag med min nästa vid nattvarden - vi delar det. I kyrkan är det enklare att ordna kyrkkaffe varje söndag än att fira mässa varje söndag - frestelsen är densamma idag...

Vi behöver dela på båda sätt: med min kärlek riktad till min nästa - dela GUDs kärlek tillsammans med min nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar