14 mars, 2012

Trist bröd

Att fira mässa idag är ibland som att vara med längs ökenvandringen - man klagar på kosten.

Joh 6:24-35

Att den är gratis är bra, men man vill ha något nytt och spännande - inte det gamla vanliga. Man glömmer att brödet är en gåva och en del av att Gud upprätthåller sin del av förbundet (vårt dagliga bröd giv oss idag).

Jag har själv suttit vid stränder och gräddat bröd till morgonmässan - och det är helt rätt där och då, men jag skulle inte förvänta mig att jag i mässan i kyrkan ska få vidbrändt och aningen för salt bröd, inte heller små bakverk med fyllning. Det ojästa brödet och kalken som delas är inte till för min kroppsliga lekamen - den är till för min andliga. Den som kommer för att bli mätt "går besviken därifrån", men den som inte förväntat sig något får allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar