08 mars, 2012

torsdag - "snön faller, och vi med den"

Det är inte ofta jag citerar Ulf Lundell, men idag känns det självklart. 1 dm snö när det kändes som att våren hade ryckt fram över snögränsen...
---
"Ropa högre! Kanske sover han och måste vakna först"

1 Kung 18:26-29, 36-39

Egentligen är det Cornelis "Somliga går med trasiga skor" som passar textmässigt denna dag. Sover Gud? Har han annat för sig? Är han på toaletten ("han kan ha gått avsides"). Elias hånar Baalsprofterna för att visa att Gud inte nås på det sätt de försökte på då de själva försökte genom att sarga sig och ropa frammana ett under.

Elia fick elden att brinna - för att visa att Gud var Gud.

Tror jag själv att min bön blir starkare genom att höja min röst?
Tror jag att jag genom min bön kan styra Gud att göra det jag vill?

Är GUD Gud, eller är min bild av GUD Gud?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar