10 mars, 2012

Hur länge måste jag stå ut med er?

Mark 9:14-32

Idag kan vi sätta en medicinsk bedömning på pojken med en stum ande. Men bara för att vi kan sätta ord på något så försvinner det inte. Till viss del kan det vara som i 1Mose, att vi som människor har att namnge djur, växter - kanske också sjukdomar: men vi kan inte styra dom.

Som med lärljungarna står jag själv maktlös - varför kan inte jag? Jesus tog med sig lärljungarna för att undervisa dom, men det verkar inte vara undervisning i hur man botar och helar utan om den kommande påsken då Jesus offras för världens skulder för att uppstå till något nytt.

Guds rike visar sig i tecken, inte att världen förändras av Gud. Guds rike lever i människan (precis som den onde anden) när vi dör och uppstår. Det onda sliter i mig, kastar mig till marken - men det är Gud som reser mig upp. När jag faller vill jag bli upprättad/upprest - men det är inte säkert att jag vill att "den onde anden" ska lämna mig, jag är inte beredd att låta Guds rike ta hela mitt liv - jag vill ha självbestämmande, veto.

Jag kan bara säga som mannen: "Jag tror, Hjälp min otro".

Jag kommer att falla idag.

Gud kommer att vara beredd att resa mig upp.

När jag åter står upp, upprättas - låter jag "den onde anden" komma tillbaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar