14 augusti, 2013

Gud = IQ?

Gårdagens nyhet att troende är mindre intelligenta är jag uppenbarligen inte tillräckligt "Bright" för att kunna uttala mig om. Men att ödmjukt reflektera bör ju prästen klara av...

Visst är det så! kan jag säga.

Bibeln säger att sanningen uppenbaras för de som inte är kloka i värdslig mening.
De första ska komma sist.
Gud döljer uppenbarelsen för de lärde
etc, osv. m.m.

Men! Men, det finns också en sida av trosrelationen som ger utrymme för tanken, för klokskap, för vishet. Inte alltid i värdslig mening.

Bara för att Gud uppenbarar sig för de små, betyder ju inte att Gud inte uppenbarar sig för Mensa-gänget.
Bara för att Gud ser till den sjuke betyder inte att Gud inte bryr sig om oss som är ohälsosamt friska.
Bara för att Gud säger oss att sörja för de fattiga, så bryr sig Gud också om den rike.

Jag är rationell som person.
Jag gick Naturvetenskaplig linje.
Jag skrev specialarbete om fiberoptik.
Jag älskar statistik.

Jag tror att Gud också uppenbarar sig inom ramen för det rationella, att delat tänkande och reflekterande kan hjälpa tron, utveckla människans relation till Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar