17 augusti, 2013

Annars?

Ibland blir obegripligheten tydlig.
På väg till lunchen hörde jag två damer i 60-70-årsåldern inleda sitt möte med "Annars?" (Jag har hört "Hur är det annars?", men nu verkar det ha förkortats.)

Hur tänker man då (förutsatt att man menar vad ordet betyder)?
Ska jag svara hur det är annars än just nu?

Är det allting annat än hur jag mår som ska komma fram?

I och för sig är det ju ärligt. När vi frågar "Hur mår du?" är det ju sällan vi verkligen vill veta...

Om jag svarar "Bara bra" - betyder det då att det inte är bra just nu, för "Bara bra" mår jag annars, dvs inte just nu...

Jag vet att "det bara är ett uttryck, men ett uttryck för vad?

Mest av allt vill vi ju faktiskt säga hur det är "annars", vi kanske inte ens själva orkar med "just nu".

Det sociala spelet är både enkelt och obegripligt. Vi behöver mötas på en socialt acceptabel nivå som inte utmanar svårare känslor, inte lyfter fram svårigheter. Därför undviker vi sörjande, sjuka och arbetslösa, vi frågar inte Hammarby-supporten hur det går osv... Vi vet att vi då ska röra oss in på ett minerat område där existentiella frågor kan dyka upp, där det kan förutsättas att jag själv ska öppna min dörr på glänt.

Det kanske inte var så dumt att hälsa med ett "Annars?" - men det är obegripligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar