22 augusti, 2012

Känsla av mening

Vid dagens intensivdag om att Förenkla för näringslivet att komma i kontakt med kommunens olika delar avslutade (de duktige) processledaren med att jämföra Myndighet -Näringsliv - Ideell sektor.

Det utmärkande för den idella sektorn var främst känslan av meningsfullhet.

Även om mitt nya jobb är meningsfullt, att jag ser vikten av de olika delarna, att jag personligen känner att jag bidrar - så når det inte samma djup som prästtjänsten.

Sedan är det inte hela bilden, och det sista som skulle göra att jag nu arbetar utanför kyrkan är väl känslan att prästtjänsten var meningslös - utan det är alla andra saker som i mina ögon var meningslösa som tog för mycket energi.

Jag saknar den känslan och upplevelsen av djupa mening i tjänsten som präst - men det väger inte upp andra delar. Det känns skönt att kunna se det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar