23 augusti, 2012

Döpt till...?

I dagens tidning finns en förutsägbar artikel om Svenska kyrkan och statistik.
Frågan gäller tillhörighet i olika församlingar i och runt Borås.
Kyrkoherdarna i bäst/ sämst församling uttalar sig - försiktigt och optimistiskt.
"så är det, beror på, vi satsar för att bli fler"

Min tanke blev: Är kyrkans mål att bli fler? Som ett egenvärde?
Är det inte viljan att kyrkan genom ord och handling, genom att dela
och sprida Guds kärlek ska visa på nåd och mening så att min nästa hör
och ser och kan treva sig närmare Gud?

Är det Guds rike eller den kyrkliga organisationen som ska växa?
Döps jag till himmel eller "tillhörighet"?

Alla är kallade, men alltid som mål och inte medel.

Nu vet jag att jag övertolkar, men inte så mycket. Bilden av
Svenska kyrkan blir som vi gör den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar