14 augusti, 2012

Att verka i det tysta

När jag inte längre har tjänst i kyrkan så är jag hänvisad till de "vanliga" kanalerna för att få veta vad som händer i den kyrkliga världen. Nu är jag antagligen tämligen receptiv och ser predikoturerna, ser annonser om musikgudstjänster, men skulle Svenska kyrkan vara ett företag...

Vi hemsidor etc kan jag leta mig fram till information, men om jag inte vet att jag ska leta? eller om jag inte vet vad jag letar efter?

Vi har våra kyrkor - och jag tror att vi måste tillbaka till söndaglig gudstjänst i varje kyrka! Dessutom samma tid varje söndag! Vet jag att det är gudstjänst kl 11 i Fristad VARJE söndag behöver jag inte leta efter information.
Vi hittar aldrig en tid som passar alla, vi hittar aldrig en gudstjänstform som passar alla, inte psalmer, texter, präster, solister, kyrkbänkar etc. ALDRIG!

Men - jag tror att det vi kan bäst är att vara kontinuerliga, förutsägbara, "tröga", vara där.

Om det sedan är mässa, familjegudstjänst, musikgudstjänst spelar nog mindre roll. Det är inte formen som är det viktiga - utan den innehållsdeklaration som våra kyrkor är i sig själv. Här möts Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar